Luang Prabang: 4 dagen in deze magische oude stad

Posted on Locatie 4 min leestijd 18 views

Luang Prabang wordt met recht de parel van de Mekong genoemd. Wat een prachtige oude stad vol cultuur, natuur en lekker eten. Ga je naar Laos, dan mag je Luang Prabang echt niet missen. Wij bleven er onverwachts twee dagen langer en ik kon er nog wel een week of twee genieten.

Met de nachtbus kwamen we rond vijf uur ’s morgens aan en pakten de tuktuk richting het centrum. Vermoeid achterin de tuktuk werden we direct betoverd door de magie van deze stad. We reden langs monniken, tempels en ontbijten op een pleintje een broodje en een pannenkoek. We zagen hoe deze stad tot leven kwam en liepen even over de ochtendmarkt richting ons boetiek hotel. Wow, wat is deze oude stad mooi.

Dag 1

De rest van de dag besloten we Luang Prabang zelf te verkennen. We bezochten de Royal Palace, diverse tempels en natuurlijk het prachtige Wat Xieng Thong. We liepen langs de Mekhong, genoten van het uitzicht en beklommen de Phou Si met de ondergaande zon. Eenmaal terug beneden slenterden we over de nachtmarkt en schoven aan bij het goedkoopste buffet ever!

Dag 2

De volgende morgen ging de wekker al vroeg, want we wilden natuurlijk de Tak Bat niet missen. Tijdens deze eeuwenoude traditie lopen de monniken van alle tempels in de stad op blote voeten over strand om de giften van de bevolking te ontvangen. Veelal is dit sticky rice en hiervan leven de monniken. Aangezien Luang Prabang zo’n 32 tempels heeft, kleuren de straten prachtig oranje.

Wij verbleven de eerste nacht in het oude centrum en voor ons hotel liepen we zo op deze mooie traditie. Heel erg bijzonder om mee te maken.

Na de Tak Bat gingen we vroeg heerlijk ontbijten in het stadje. Wist je dat ze hier gewoon een Franse keuken hebben? Dat werd dus ontbijten met een croissantje 😀

Tijdens het ontbijt bekeken we wat we die dag gingen doen en besloten we om nog een nachtje langer te blijven. Er is namelijk zoveel te doen in Luang Prabang en omgeving. We huurden voor een dag een scooter en besloten naar dé must see te rijden; de Tat Kuang Si watervallen.

We gingen redelijk vroeg die kant op en daardoor was het nog lekker rustig. Na een verfrissende duik beneden de waterval klommen we de waterval op om te genieten van het uitzicht. Vanuit daar kan je een (lange) wandeling maken richting de natuurlijke bronnen een paar kilometer verderop. Hier was het heerlijk rustig en kan je picknicken in een tropische omgeving. En er is ook een grot in de buurt! Stelt niet super veel voor, maar het is er een stuk rustiger dan die andere grot met Buddha’s rondom Luang Prabang.

’s Avonds gingen we lekker Frans uiteten en brachten we de scooter weer terug. Eenmaal terug in het hostel was het even douchen, omkleden en gingen we richting de backpacker hotspot Utopia. Hier kan je dansen tot de laatste uurtjes.. en dat is in Luang Prabang ongeveer tot half twaalf.

Dag 3

De dag erna had ik mijn slechtste idee ooit! We gingen fietsen. Zes kilometer de berg op. Werkelijk waar, het slechtste idee ooit! Ik ben duidelijk niet fit en die huurfietsen fietsen niet. Na ongeveer drie kilometer, veel zweet, pijnlijke benen en heel wat geklaag van mij, kon ik niet meer. Gelukkig stopte een tuktuk en konden we meeliften. Natuurlijk tegen een flinke prijs, maar dat maakte mij totaal niet uit. Zolang we maar op onze bestemming aankwamen.

We gingen namelijk naar de Tad Sae, een andere waterval bij Luang Prabang. Om hier te komen moet je eerst met een bootje de rivier over. Echt zo leuk! Dat was stiekem het hoogtepunt van deze trip. De waterval zelf is overigens ook mooi en er is hier meer te doen dan bij de bekende Kuang Si. Zo kan je er helemaal omheen hiken in ongeveer een uur en overheen ziplinen! Wij kwamen hier best laat aan (dat fietsen ging namelijk niet snel) en hebben vooral wat gezwommen (was ik wel aan toe na dat fietsen). Rond vier uur werd het erg leeg hier en gingen ook wij weer terug richting de bootjes. We genoten nog even van het uitzicht op het water en pakten daarna weer de fiets terug.. totdat we gelukkig weer met een tuktuk werden opgepikt. Wat een geluk!

Tijd voor eten! Gewoon lekker in een lokaal tentje buiten het oude centrum. Daar verbleven we nu ook in een soort boomhutje. Super leuk en knus. Sowieso vind ik Sa Sa Lao een echte aanrader voor backpackers en stelletjes. Het uitzicht is ook gaaf, de sfeer gezellig en je kan er lekker eten.

Dag 4

Onze laatste dag besloten we rustig aan te doen en eindigden we de dag zwemmend met de lokale kinderen in de rivier. Daarna nog even douchen en op naar onze volgende bestemming: Huay Xai.

Meer informatie over ons verblijf in Luang Prabang, Laos:

• We reisden van Vientiane naar Luang Prabang met de nachtbus
  • We verbleven in drie verschillende ho(s)tels
  • We reisden verder van Luang Prabang naar Huay Xai met de nachtbus

Meer zien? Bekijk dan ook onze TRAVEL MOVIE van Luang Prabang (en abonneer je direct even op mijn kanaal ;P )

Groetjes

Wil jij niets missen? Abonneer op de nieuwsbrief

Voer je email adres in en ontvang naast de nieuwste content ook exclusieve tips.

Wat denk jij?

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

10 Comments
  • Helena
    16 januari, 2018

Wat een mooie ervaring en wat een mooie foto’s! Ik krijg gelijk zin om er naartoe te gaan!

Ik zou zeggen: Gaan!

• Mascha
    16 januari, 2018

Wauw, wat een mooie tocht. En die waterval bij tad sea 😍😍😍
    Ik moest trouwens erg lachen om
    Tot in de late uurtjes, half 12 dus.

16 januari, 2018

Haha, ja super laat was dat! De zon kwam nog net niet op :’)

• Mirjam

Ooo, dat ziet er mooi en interessant uit.

• Amylia
    16 januari, 2018

Oh wat een magisch leuk verslag! Ik zou zo vertrekken!

• Janet | thatonetime

Wat een prachtige foto’s! Die watervallen zijn echt te gek. Wij stonden ook te kijken van de Franse keuken in Noord-Thailand. Een paar dagen genoten van een croissantje tussen het Thaise eten door, heerlijk!

Ja apart is dat he! Een croissantje eten in Azië 😀

• Bryan
    17 januari, 2018

Wauw wauw wauw die watervallen! Echt prachtig! Laos staat al lang op mijn lijstje en nu zeker!

• Cynthia
    21 januari, 2018

Oh wow! Wat ziet dat er mooi uit! Die watervallen zijn geweldig. Ik zou jaloers op je worden!